Ibland får man helt enkelt vara väldigt glad för det som man i vanliga fall tar för givet!

Tidigt i morse fick jag och mina kollegor ett meddelande i chatten av en kollega om att vara försiktiga ute på vägarna. Det var ’rena isbanan’ skrev hon. När jag sen stod i begrepp att kliva upp på min cykel kom en granne med sin hund som varnade mig i sin tur.

Vid den första rondellen kom en bil och jag stannade och satte foten i marken och höll nästan på att ramla redan då. Jag tog det därför väldigt försiktigt när jag fortsatte. Jag cyklar igenom ett villaområde, och strax innan jag kom till en liten korsning så ser jag hur en ung kvinna som kommer och som skall svänga fullkomligt flyger och kasar fem-sex meter.

Vi är flera som kommer till undsättning. Hon kommer upp och säger att allt är bra. Vi som sett det hela verkar mer skakade än vad hon är. Efter att ha samlat upp sina tillhörigheter kommer hon till och med upp på sin cykel innan mig.

Skakad cyklar jag vidare till jobbet. Och jag är så tacksam. Tacksam för att blivit förvarnad om halkan och tacksam att jag är oskadd. Tänker på kvinnan och hoppas att hon mår bra.

Jag pratar med mina elever – flera hade drattat på rumpan, ramlat med sina cyklar – men alla var oskadda.

Så dagens första på listan över dagens tre positiva händelser bir helt enkelt att jag kom till jobbet oskadd i morse.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej