Januari har äntligen lämnat plats år februari. Sällan har väl en januari varit så lång och ledsam som i år. Visst, det är ett allmänt känt fenomen, den där relativt utbredda januarideppen, som uppstår när mångas plånböcker gapar tomma efter jul och nyår och när vädret är grått och kallt. Men som sagt, nu är den bakom oss och i dag, den 2 februari är det Kyndelsmässodagen. Ja, tro mig, den gick mig obemärkt förbi innan jag flyttade ner till Frankrike. I Frankrike är den däremot större än till exempel 'mardi gras', fettisdagen - för Chandeleur är den dagen då det franska folket äter crêpes! Pannkakor!
 
I veckor inför Chandeleur kränger affärerna Nutella 'en masse',  sylt av diverse sorter och mjöl. Även om man behöver en pannkakspanna är priserna på dessa maximalt pressade inför denna dag.
 
Så, varför pannkaka, jo där går historierna i sär, men vad som firas är det sista av julhögtiden, med presentationen av Jesusbarnet i templet och de gåvor som där presenterades.
 
Själv är jag dock bara glad för ännu en dag som bryter vardagens monotona mönster och som liksom semmeldagen, Marie bebådelse/våffeldagen m fl ger oss något gott att mumsa på. Även om dagar som kanelbullens dag eller Gustav Adolf-dagen (dessa bakelser köper jag dock färdiga) är komerciella hippon så gör de livet lite roligare.
 
Men nu bor jag ju då i Sverige igen, och känner att det är lite meck med att göra pannkakor, så kan vi väl rucka på traditionerna lite - så blir det våfflor i stället. Sambons son, som är hos oss denna vecka, tycker dock inte att våfflor är middag - så det blir fläskkotletter och ris till middag, med ett glas rött (eller två - det är ju lilllördag trots allt!) och då våfflor till efterätt. Det är ju nästan som..., tycker i alla fall jag!
 
Så om vi nu redan frångår protokollet har jag nu bestämt att vara en riktig rebell. Den 2:a februari är, som sagt, den sista dagen för julen i den kristna kalendern, det är alltså denna dag som krubbor och annat plockas ner i de katolska kyrkorna. Då jag ändå inte respekterar Tjugondedag knut för att ta ner mina adventsstjärnor (julpynt åker dock ner redan den 29:onde december och granen kan jag ha kvar med bara dess ljus som nyårsgran), har jag haft som regel att i alla fall ta ner dem, ja just det, till Chandeleur. Men i år känns det alldeles för deprimerande - jag tar mig därför friheten att behålla dem ett tag till! Till Alla hjärtans dag i alla fall! Allez! Det är väl inte förbjudet!
 
Så nu sippar jag på mitt vin emedan sambon står vid spisen... perfekt fördelning av uppgifterna :)
Sen blir det väl så att våfflorna - de får jag grädda själv! Men vad gör det? Det är ju Chandeleur!
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej